چگونه با هزینه‌ای کم برندسازی کنیم؟

چگونه با هزینه‌ای کم برندسازی کنیم؟
۵ (۱۰۰%) ۲ votes

چگونه با هزینه‌ای کم برندسازی کنیم؟

چگونه با هزینه‌ای کم برندسازی کنیم؟؟ برندسازی یا همان برندینگ (Branding) موضوع داغ روز است. امروزه در بسیاری از محافل و جلسات کاری، شنیدن این سؤالات رایج است:
برند چیست؟
برندینگ به چه‌کار می‌آید؟
روش‌های برندسازی کدام است؟
برند شخصی چیست؟
چگونه میتوان برند سازی کرد؟
چه طوری میتونیم با هزینه کم برند سازی کرد؟
چگونه با هزینه‌ای کم برندسازی کنیم؟
و ….
برخی سؤالات هم به این سمت می‌رود‌ که:
آیا برای برندینگ باید هزینه ی زیادی کرد؟
یعنی واقعاً برندینگ بودجه زیادی می‌خواهد؟
کارشناسان برندینگ چه مشخصاتی دارند؟ کجا می‌توان آن‌ها را یافت؟
از همه مهم‌تر این‌که حقوق این افراد چقدر است و این دستمزد بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟!

چگونه با هزینه‌ای کم برندسازی کنیم؟

با این‌حال خیلی‌ها هنوز هم نمی‌دانند که برند و برندینگ مفهوم بزرگ و وسیعی  را شامل می‌شود و فقط به آرم و بنر تبلیغاتی محدود نمی باشد! فارغ از تعاریف آکادمیک و اصطلاحات پیچیده، برندینگ به زبان ساده یعنی ما کاری انجام دهیم که ذهنیت و افکار مردم نسبت به برند ما به‌گونه‌ای خاص درست شود و به دنبال آن، افراد به سراغ ما بیایند و سمت برندهای دیگر نروند.همان‌طور که اشاره شد، بحث برندینگ بسیار گسترده و پرشاخه است ولی ما در این نوشتار جمع‌وجور قصد داریم راه‌های «برندسازی با هزینه کم» را مطرح نماییم.به‌عبارت‌دیگر، یک سری راهکارهای خلاقانه وجود دارد که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید با صرف هزینه‌ای نسبتاً کم ، برند خود را تبلیغ کنید.

دوست من لطفا نکاتی که در مقاله چگونه با هزینه‌ای کم برندسازی کنیم؟ ذکر میشود را به دقت مطالعه کنید.

چگونه با هزینه‌ای کم برندسازی کنیم؟

۱-در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال و با برنامه ریزی داشته باشید

شاید برای بعضی ها تعجب‌آور باشد که بدانند همین راهکار بسیار ساده، یکی از شیوه‌های مؤثر برندینگ می باشد؛ آن‌هم با هزینه‌ای ناچیز و یا شاید تقریباً بدون هزینه. این‌که شما در شبکه‌های اجتماعی حضور دائمی و با برنامه ریزی دارید، صفحه خود را به‌روز می‌کنید و به کامنت‌های مخاطبان پاسخ می‌دهید، همگی از زنده بودن کسب‌وکار و برند شما حکایت دارد. از آن‌طرف، بدترین چیز برای برند سازی در شبکه های اجتماعی این است که بروز رسانی برای پست ها انجام نشود ! نکته مهمی که در این میان وجود دارد آن است که شما باید بدانید مخاطبانتان و مشتریان بالقوه و کنونی کسب‌وکارتان، به هنگام وبگردی، بخش عمده زمان خود را در کجا سپری می‌کنند. رفتن به سراغ افراد، در همان زمان و مکانی که هستند، فوق‌العاده مهم و ارزشمند است. به داده‌هایی که از افراد دارید دقت کنید. ممکن است اغلب مخاطبان شما وقتشان را عمدتاً در یک شبکه اجتماعی خاص بگذرانند (مثل فیس‌بوک، لینکدین، توییتر،اینستاگرام و یا هرکجای دیگر). اگر چنین باشد بخت با شما یار است زیرا در این صورت می‌توانید در زمان و انرژی خود صرفه‌جویی کرده و بر یک حوزه تمرکز نمایید. البته حتی اگر چنین باشد. یعنی حتی اگر بخت با شما یار باشد! – بازهم نباید از دیگر شبکه‌ها و پلتفرم‌ها غافل شوید. به‌هرحال واضح است که حضور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی، به‌صرف زمان نیاز دارد و اینجا قدری موضوع «مدیریتی» می‌شود. برای این کار می‌توانید از ابزار رایگان سایت HubSpot به نام Social Media Content Calendar و با Buffer استفاده کنید.

در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال و با برنامه ریزی داشته باشید

۲-وبلاگ نویسی کنید.

برخی صاحب‌نظران معتقدند وبلاگ نویسی، اساسی‌ترین گام در بازاریابی جاذبه‌ای (Inbound Marketing) به شمار می‌رود‌، زیرا به شما کمک می‌کند از طریق ایجاد محتواهای آموزنده‌ای که با جستجوهای افراد منطبق است، به مشتریان واجد شرایط دست پیدا کنید: کسانی که به هویت شما اهمیت می دهند، گروهی بر این باورند که پس از خانواده و دوستان، وبلاگ مهم‌ترین منبع قابل‌اعتماد کسب اطلاعات می باشد. این در حالی است که وبلاگ نویسی خوشبختانه کار ارزان‌ قیمتی است و به تخصص فوق‌ العاده پیچیده‌ای نیاز ندارد. بااین‌حال باید وبلاگ نویسی را به‌طور مستمر، با زمان‌بندی مشخص و به‌طور حرفه‌ای دنبال کنید؛ همانند استراتژی حضور در شبکه‌های اجتماعی که در بالا شرح آن گفته شد.

وبلاگ نویسی

۳- به سراغ برندسازی مشارکتی بروید.

اصولاً برندسازی فرایندی زمان‌بر است و به این راحتی‌ها به دست نمی‌آید. به نظر شما آیا این گوگلی که ما امروز می‌شناسیم، پس از چند سال تلاش و زمین خوردن توانسته به جایگاه فعلی خود دست پیدا کند؟ اپل، آمازون و مایکروسافت چطور؟ مشارکت با برندهای قدرتمند، یک‌راه میانبر برای این است که شما برندتان را ترویج دهید و به دیگران بشناسانید؛ و این می‌شود برندسازی مشارکتی یا Co-branding. البته کار با هر برند قدیمی درست نیست و میزبان، باید برندی باشد که با کار و تولیدات شما و سازمان‌تان‌همخوانی داشته باشد.

چند توصیه مهم در خصوص برندسازی مشارکتی :

۱- مخاطبان شریک بالقوه خود را زیر نظر بگیرید. آیا هواداران برند، به آن اعتماد کافی را دارند؟ آیا رسیدن به برندینگ بدون همکاری با این شریک و آن هواداران، برای شما دشوار می شود؟
۲- چیزی وسط بگذارید. ببینید این برند بزرگ و احتمالاً قدیمی چه چیزی ندارد و درواقع جای چه چیزی خالی است؛ همان را بررسی و ارائه کنید. این‌یک بازی برد برد است که هم برای شما و هم برای برند میزبان و هم برای هواداران می‌تواند سود آفرین باشد.

چگونه با هزینه‌ای کم برندسازی کنیم؟

۴- سرویس مشتری را اولویت خود بدانید.

زاپوس (Zappos) یک شرکت آنلاین بسیار موفق در حوزه فروش کفش و لباس است. این شرکت تمام هم‌وغم خود را بر بهبود تجربه مشتری گذاشته است و با همین شیوه توانسته سایر مسائل و چالش‌ها را حل کند و هزینه بسیاری را در بخش تبلیغات و بازاریابی صرفه‌جویی نماید. اهمیت و کارآمدی «تبلیغات دهان‌ به‌ دهان» چیزی نیست که من و شما بتوانیم آن را انکار کنیم. شما باید ارائه یک تجربه عالی به مشتری را سرلوحه کار خود قرار دهید چرا که یک مشتری راضی بسیار باارزش است و می‌تواند مشتریان زیادی برای شما جور کند.

کلام آخر

ساخت یک برند ممکن است به‌صورت یک تعهد خیلی بزرگ و مهم باشد، به‌ویژه وقتی‌ که منابع محدودی در اختیار داریم، ولی همان‌طور که تاریخ گواه می‌دهد، راه‌های کم‌ هزینه فراوانی برای رسیدن به این هدف بزرگ وجود دارد که من به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. برندسازی با یک سری استراتژی و منطق سر و کار دارد به همین خاطر است که موضوعی خشک و پیچیده به شمار می‌رود‌ اما به‌هرحال از یاد نبرید که ما باید زندگی کنیم، یک زندگی شاد و متعادل.


5 (100%) 2 votes